Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Yrityksen kuitti kateissa? Lue ohjeet, kuinka toimia

yrityksen-kuitti-kateissa-kuitteja-poydalla

Joskus saattaa käydä niin, että kaiken hälinän keskellä yrityksen kuitti katoaa tai muuttuu lukukelvottomaksi. Tämä ei ole harvinaista, vaan oikeastaan hyvinkin yleistä yrittäjille. Miten sitten tulisi toimia, kun kirjanpitäjä soittelee puuttuvan kuitin perään? Kerromme ohjenuorat tämän tilanteen ratkaisemiseksi.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Kadonneen kuitin metsästys – puuttuvaa kuittia ei löydy

Kadonnut kuitti saattaa saada yrittäjän verenpaineen nousemaan, mutta syytä paniikkiin ei ole. Syitä kuitin katoamiseen voi olla useita, esimerkiksi kuitti on voinut pudota lompakosta, paperi on voinut loppua maksupäätteestä tai kuitin päälle on kaatunut nestettä, jolloin se on mennyt lukukelvottomaksi.

Mikäli kuittia ei löydy pitkän ja uuvuttavan etsimisenkään jälkeen, eikä kuittikopiota ole mahdollista saada, tulee yrittäjän laatia itse selvitys ostosta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrittäjä kirjoittaa itse selvityksen ostotapahtumasta. Selvityksessä tulee käydä ilmi mitä on ostettu, keneltä, milloin sekä mitä se on maksanut ja millä verokannalla. Huomioitavaa tässä on se, että itse laadittu kuitti ei täytä arvonlisäveron vaatimuksia. Näin ollen yrittäjä ei voi hyödyntää alv-vähennystä ostokseensa.

Jos siis kirjanpitäjäsi soittelee kadonneen kuitin perään, riittää yleensä selvitys ostoksesta sähköpostitse. Myös muu kirjallinen selvitys kelpaa.

Aiheutuuko itse laadituista tositteista riskejä?

Kirjanpitolaissa ei oteta kantaa siihen, kuinka paljon itse laadittuja tositteita voi tilikauden aikana viedä kirjanpitoon. Tästä voi kuitenkin aiheutua riski verotukseen, sillä verotarkastuksessa teko voidaan katsoa tahalliseksi, ja verottaja voi katsoa tapahtuman yrittäjän omana kuluna eikä yrityksen kuluna.

Yrityksen kuiteista kannattaa pitää aina huolta, ja toimittaa kirjalliset selvitykset kadonneista kuiteista omalle kirjanpitäjälle. Järjestelmällinen ote myös säästää rahaa, sillä itse laatimista kuiteista ei saa alv-vähennyksiä talteen. Lisäksi tilitoimistot voivat veloittaa lisäselvityksien hoitamisesta erikseen, jolloin tulet maksaneeksi kirjanpidostasi enemmän.

Tee itsellesi palvelus – kuitit talteen sähköisesti

Näppärin tapa huolehtia kuiteista on tallentaa ne sähköisesti kirjanpito-ohjelmaan. Kun kuvaat kuitit puhelimellasi ja lisäät ne suoraan kirjanpito-ohjelmaan, ei sinun tarvitse tuskailla kadonneiden kuittien kanssa. UKKO Yrittäjä -palvelussa kuittien kuvaaminen ja lisääminen onnistuu parissa minuutissa. Yrityksen kuitteja on helppoa hallinnoida, tarkastella ja viedä kirjanpitoon, kun ne ovat tallennettuna samassa paikassa.

UKKO Yrittäjä toiminimen kirjanpitoon on paljon muutakin kuin pelkkä kuittien tallennuspaikka. Saat yhden palvelun kautta kirjanpitäjien laatiman kirjanpidon, työkalun laskuttamiseen, viranomaisilmotukset puolestasi tehtyinä, sekä YEL-vakuutuksen halutessasi kauttamme. Hinta on räätälöity pienyrittäjille sopivaksi.

Olemme saaneet helpotettua monen yrittäjän kuittirumbaa, joten helpota sinäkin kuittien säilyttämistä UKKO Yrittäjän avulla! Palveluumme tutustuminen on helppoa ja veloituksetonta. Tutustuminen ei sido sinua mihinkään.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Maksuperusteinen kirjanpito ja maksuperusteinen alv

    Kaikille yrityksille, joiden tilikauden liikevaihto on enintään 500 000 euroa, on tullut joustava mahdollisuus tilittää arvonlisäveroa maksuperusteisesti 1.1.2017 alkaen. Tavoitteena tällä muutoksella on yrityksen maksuvalmiuden parantaminen. Lue tästä, miten sinäkin voit päästä helpommalla arvonlisäveroilmoituksen kanssa. Toiminimen maksuperusteinen arvonlisävero Arvonlisävero on yksi toiminimen isoimmista maksueristä. Toiminimi, joka maksaa arvonlisäverot silloin kun palvelu tai tuote luovutetaan, voi joutua maksuvaikeuksiin, mikäli asiakas ei…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Toiminimen verovähennykset – Näillä säästät selvää rahaa!

    Miksi toiminimen verovähennykset ovat niin merkittäviä? Toiminimen verovähennykset ovat tärkeä etu yritystoiminnassa, ja yrittäjän kannattaakin hyödyntää kaikki mahdolliset verovähennyskelpoiset kulut.  Verovähennyksellä tarkoitetaan verotettavasta tulosta vähennettävää todellisia kuluja vastaavaa rahamäärää. Näin ollen verovähennyksen avulla verotettava summa pienenee, mikä myös vähentää maksettavien verojen määrää. Toiminimen verovähennyksen saamisessa yrittäjän tulee muistaa, että kaikki kuitit ja tositteet tulee toimittaa joko kirjanpitäjälle tai kirjanpitosovellukseen liiketoimintaan…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Yritystilin avaaminen – Milloin tarvitaan erillinen pankkitili yritykselle?

    Yritystilin avaaminen kannattaa, koska omat ja yrityksen rahat täytyy pitää erillään. Käymme tässä tekstissä läpi yritystilin avaamiseen liittyvät asiat. Milloin tarvitsee yritystilin? Jokainen yritys tarvitsee oman pankkitilin, koska kirjanpidossa on tärkeää se, että yrittäjän omat rahat ja yrityksen rahat pysyvät erillään. Yleensä yritystili avataan heti, kun yritys on rekisteröity ja toiminta on päästy aloittamaan. On olemassa myös tilanteita, jolloin yritystiliä…

    Lue lisää