Verkkosivut yritykselle – vältä sudenkuopat näillä vinkeillä

verkkosivut-yrittäjälle

Millaiset ovat laadukkaat verkkosivut yritykselle? Mitä asioita pitää huomioida verkkosivujen suunnittelussa ja rakentamisessa? Kokosimme tähän parhaaksi todettuja ratkaisuja, jotka auttavat verkkosivujen hankkimista tai tekemistä harkitsevaa pienyrittäjää.

Miksi yrityksellä tarvitsee olla verkkosivut?

Kotisivut ovat yritykselle kuin käyntikortti. Niiden tarkoitus on hankkia lisää asiakkaita ja herättää potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus. Mitä enemmän verkkosivut tuottavat yhteydenottoa, sitä paremmin ne toimivat. Pelkkä yhteydenottolomake sivuilla ei kuitenkaan riitä, vaan sen rinnalla olisi hyvä myös olla esimerkiksi sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot ja sosiaalisen median painikkeet.

Seuraavaksi luettelemme parhaaksi todettuja menetelmiä, joilla varmistat verkkosivujesi laadukkuuden ja saat kaiken hyödyn niistä irti.

Keskity verkkosivujen päämäärään ja toimintakehotukseen

Verkkosivuilla tulee aina olla jokin päämäärä, kuten esimerkiksi rekisteröityminen, lomakkeen täyttäminen, yhteydenotto tai vaikka tuotteen tilaaminen verkkokaupasta. Jos yrität myydä tuotteita verkkosivuilla, yritä vakuuttaa verkkosivuilla oleva kävijä tekemään ostopäätös ja tee ostaminen mahdollisimman helpoksi. Jos taas tarjoat palveluita, kerro mitä tarjoat ja miten kävijä hyötyisi juuri sinun palvelustasi.

Muista myös lisätä sivuille jokin toimintakehotus verkkosivujesi päämäärää tukemaan. Jos verkkosivuilla on liikaa vaihtoehtoja, kävijät eivät tee mitään. Lisää sivuille siis jokin konkreettinen kehotus tai Call-to-action esimerkiksi ”rekisteröidy palveluun” tai ”ota yhteyttä”. Tämä parantaa huomattavasti todennäköisyyttä, että kävijästä saadaan maksava asiakas.

Kehitä ja seuraa verkkosivujasi Google Analyticsin avulla

Google Analytics on ilmainen työkalu verkkosivujen seuraamiseen, jota suosittelemme käyttämään. Sen avulla saa hyödyllistä tietoa verkkosivujen toiminnasta ja hakukonenäkyvyydestä. Tiedätkö esimerkiksi, mitä kautta kävijät tulevat verkkosivuillesi? Entä mitkä kanavat tuottavat parhaiten uusia asiakkaita? Ilman näitä tietoja kotisivujen parantaminen on melkein mahdoton yhtälö.

Panosta verkkosivujen ulkoasuun

Verkkosivujen tulisi olla houkuttelevat, niin kuin vaikkapa liiketilan tai myymälän. Yleisesti ottaen verkkosivujen ulkoasu on käyttäjiä varten, mutta ulkoasu vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin ja näin ollen hakukonenäkyvyyteen. Ulkoasua suunniteltaessa on hyvä muistaa, että mobiililaitteiden suosio kasvaa koko ajan, jolloin sivujen tulisi toimia moitteettomasti myös kaikilla mobiililaitteilla. Esimerkiksi jos fontin koko on liian pieni tai sivua pitää sormella zoomata, voi Google rangaista pudottamalla sivuston hakukonesijoituksen mobiilikäyttäjillä.

Mieti myös antaako etusivu selkeän kuvan tuotteistasi tai palveluistasi? Mikäli ei, saatat menettää sen vuoksi maksavia asiakkaita. Ensivaikutelma alkaa jo viiden sekunnin kuluttua ja se vaikuttaa siihen, millaisen kuvan verkkosivut välittävät kävijälle. Pyri siis siihen, että sivut kertoisivat välittömästi, mistä on kyse.

Verkkosivujen ulkoasussa tulisi noudattaa yrityksen omia värejä sekä logoa. Lisäksi viestinnän tulisi olla samanlaista kuin muussakin toiminnassa.

Laadukas sisältö on kaiken perusta

Tärkeimpiä asioita verkkosivuilla on laadukas sisältö.  Sisällöntuottamisessa tulisi muistaa oikeinkirjoitus, jäsentely ja ymmärrettävyys. On parempi kirjoittaa vaikeista asioista yksinkertaisesti, kuin niin, että lukija ei ymmärrä yhtään mistä on kyse. Tekstisisältöjä kirjoittaessa tulisi huomioida hakusanat ja käyttää niitä sisällöissä, jotta verkkosivu näkyisi parhaalla mahdollisella sijoituksella Googlessa.

Laadukas sisältö edellyttää myös tarkasti valittuja kuvioita ja videoita. Tekstin sekaan kannattaakin sisällyttää kuvia parantamaan lukukokemusta. Varsinkin pidemmissä teksteissä kuvat saavat viihtymään varmemmin tekstin parissa. Älä kuitenkaan unohda kuvien laatua, sillä se on yhtä tärkeä kuin laadukkaat tekstisisällöt.

Älä koskaan unohda navigointia

Sivuston yksi tärkeimmistä perusedellytyksistä on käyttäjäystävällisyys ja navigointi. Mikäli sivuilla on hyvin vaikea navigoida tai löytää hyödyllistä tietoa, kävijät poistuvat. Tästä syystä onkin tärkeää, että sivuilta löytyy kaikki tarpeellinen tieto nopeasti. Lähtökohtaisesti jos käyttäjälle tarjotaan hyödyllistä tietoa, ei ylimääräiset klikkaukset haittaa. Navigointipalkkiin ei myöskään kannata änkeä liian paljon linkkejä, sillä siinä tulisi olla vain tärkeimmät alasivut. Muita alasivuja voi laittaa muiden pudotusvalikkojen taakse.

Muista päivittää sivuja aktiivisesti

Sivuja tulisi myös muistaa päivittää säännöllisesti, jotta sivuilta ei löytyisi vanhentunutta tietoa tai rikkinäisiä linkkejä. Uutta sisältöä tulisi myös luoda säännöllisesti, sillä mitä enemmän ja useammin päivität sivuja, sen paremmin hakukoneet arvostavat sivustoasi. Yritysblogista on esimerkiksi helppo aloittaa ja tänä päivänä blogin kirjoittaminen onkin monella yrityksellä osana sisältösuunnitelmaa.

Edulliset verkkosivut WordPressin avulla

Tänä päivänä verkkosivut voi rakentaa useilla eri työkaluilla ilmaiseksi. Pienyrittäjän kannalta WordPress on kuitenkin tarpeeksi kattava ja helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä. Siellä on tarjolla useita erityylisiä teemoja ja lisätyökaluja. Lisäksi alusta on kohtuullisen hyvin hakukoneoptimoitu.

WordPressin yksi hyöty on se, että sinun ei tarvitse osata lainkaan koodia, sillä alusta on hyvin helppokäyttöinen. WordPressiä voi käyttää myös kotisivujen lisäksi verkkokaupan, blogin, gallerian, portfoliosivun, jäsensivujen tai vaikkapa henkilökohtaisen työnhakusivun rakentamiseen.

Voit myös ulkoistaa kotisivujen suunnittelun ja toteuttamisen markkinointitoimistoille, mutta kannattaa aluksi selvittää, kuinka paljon se tulee maksamaan.

 

    Automatisoitu kirjanpito

    Suomen helpoin tapa hoitaa toiminimen kirjanpito. 

     

    • Laskujen lähetys

    • Laskujen vastaanotto

    • Valokuvaustoiminto kuiteille

    • ALV- ja veroilmoitukset

    • Kirjanpitäjän tuki

    Lisää blogikirjoituksia

    Katso kaikki kirjoitukset