Arvioitu lukuaika: 11 minuuttia

Verkkolaskun lähettäminen on helpompaa kuin uskotkaan ja se säästää aikaa, vaivaa, rahaa ja huteja – luontokin kiittää

verkkolaskulaki-nainen-tekee-muistiinpanoja

Verkkolaskujen maksaminen onnistuu nopeammin sähköpostilaskuihin verrattuna ja tulee halvemmaksi kuin paperilla lähetettävät laskut. Nyt on korkea aika ottaa verkkolaskun lähettäminen haltuun ja hyödyt talteen asiantuntijan avustuksella.

Miksi minun pitäisi lukea tämä artikkeli?

• Ymmärrät, miksi osa yrityksistä vaatii kaikki laskunsa verkkolaskuina
• Opit, miksi verkkolasku peittoaa paperi- ja sähköpostilaskun
• Osaat lukemisen jälkeen lähettää verkkolaskun itsekin

Monelle yrittäjälle verkkolaskun lähettäminen on jo tuttua juttua, sillä laki uudesta verkkolaskutuslaista astui voimaan jo vuoden 2021 huhtikuussa. Tuosta hetkestä lähtien laki on siis velvoittanut, että kaikkien suomalaisyritysten tulee pystyä käytännössä lähettää yritysasiakkaalleen lasku verkkolaskun muodossa.

Alun perin lain piti astua voimaan jo huhtikuussa 2020, mutta koronaviruksen pandemian vuoksi yrityksille annettiin vuosi lisää siirtymäaikaa.

Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, yrityksellä on nyt myös oikeus vastaanottaa kaikki laskunsa verkkolaskuina. Laki menee linjauksessaan jopa niin pitkälle, että yrityksen ei ole pakko maksaa laskua, mikäli esimerkiksi pienyrittäjä ei pysty lähettämään sitä verkkolaskumuodossa laisinkaan. Kuulostaa jopa hieman rankalta, mutta tämän artikkelin luettuasi oivallat kyllä kaikki verkkolaskun hienoudet.

UKKO.fi hoitaa myös verkkolaskutuksen!

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

EU:n verkkolaskudirektiiviin nojaavan lakiuudistuksen ideana on ollut yhdenmukaistaa kaupankäyntiä valtion rajojen yli ja nopeuttaa sähköiseen laskutukseen siirtymistä. Sähköiseen järjestelmään siirtymisen on katsottu tuovan myös ympäristöhyötyjä. Finanssialan Keskusliiton selvityksen mukaan verkkolasku on ilmastolle jopa neljä kertaa ystävällisempi vaihtoehto kuin paperinen lasku.

Verkkolaskun velvoite ei koske yrityksiä, jotka myyvät palveluitaan ainoastaan yksityisille kuluttajille tai yrityksiä, joissa liikevaihto jää alle 10 000 euroon. Lakiuudistus ei siis koske kuluttajakauppaa. Mikäli yrittäjä myy tuotteita tai palveluita ainoastaan kuluttajille, ei hänen tarvitse olla valmis verkkolaskutukseen.

Verkkolasku. Mies työpöydän ääressä.

Mutta mikä verkkolasku oikein on?

Ja miksi se sähköpostitse lähetetty lasku ei vain riitä?

Valitettavasti meilissä asiakkaalle laitettu PDF-lasku ei ole verkkolasku, vaikka se lähteekin verkossa matkaan sähköisesti.

Kiteytetysti voidaan sanoa, että verkkolaskuun liittyvä tekniikka nopeuttaa prosessia kaikille laskun osapuolille ja vähentää laskutukseen liittyviä virheitä, koska tiedot siirtyvät eteenpäin sellaisenaan. Verkkolasku on koneluettavassa muodossa oleva lasku, joka ui suoraan laskutettavan asiakasyrityksen taloushallintajärjestelmään tai verkkopankkiin ja on heti valmis tarkistukseen ja maksuun. Myös maksumuistutus voidaan lähettää verkkolaskuna.

Verkkolaskun maksaminen on asiakkaallesi siis huomattavasti nopeampaa ja helpompaa, eikä ole mikään ihme, että useat yritykset suorastaan vaativat laskutuksen pelkästään verkkolaskun muodossa. Ajattele kaikkea sitä näpyttelyä, kun paperilaskun tietoja kirjataan käsin asiakasyrityksen järjestelmään (ja juuri tässä kohtaa on myös se vaara, että käsittelijä naputtaa numerot väärin).

Verkkolaskutus vapauttaa kädet ja minimoi virheet. Laskun vastaanottajan päädyssä ei tarvitse tehdä muuta kuin tarkistaa ja hyväksyä lasku. Sanomattakin on selvää, että verkkolaskusta maksun saa nopeasti, koska laskun käsitteleminen käy niin vikkelästi. Niinpä pienyrittäjäkin on asiasta hyvillään.

Verkkolasku löytää aina perille

Nopeus, vaivattomuus ja virheettömyys eivät jää verkkolaskun ainoiksi hyviksi puoliksi. Etuihin listataan myös se, että verkkolasku tulee varmasti perille. Paperitse lähetettävä lasku voi hukkua postin mukana ja sähköpostilasku unohtua epähuomiossa roskaposteihin. Tämä on etu myös pienyrittäjälle, joka seuraa kotonaan, että asiakas varmasti maksaa laskun. Ainakaan asia ei ole kiinni siitä, etteikö lasku löytäisi yritysasiakkaalle.

Verkkolaskuoperaattorien välisessä liikenteessä lasku saapuu siis aina määränpäähän ja lähettäjä ja vastaanottaja ovat aina tunnistettavissa. Jälleen kerran verkkolasku kerää laskutusmuotona pisteet kotiin, koska huijarit ja petostehtailijat eivät pääse verkkolaskutuksen väliin. Valelaskujen tehtailijoille jäävät keinoiksi vain paperilaskut ja sähköpostihuijaukset.

”Verkkolasku on erittäin turvallinen tapa toimittaa lasku asiakasyritykselle. Koska lasku välitetään suoraan vastaanottajan ostolaskujärjestelmään, ulkopuoliset eivät pääse siihen käsiksi missään vaiheessa. Vastaanottajan on mahdollista yhdistää lasku esimerkiksi ostotilausnumeroon tai laskuttajan tilinumeroon, jolloin ns. huijauslaskujen lähettäminen on erityisen vaikeaa”, kertoo verkkolaskuasiantuntija Jari Valtonen Isoltalta.

Lue lisää: Uusi yrittäjä joutuu usein huijaussoiton kohteeksi – sano epäilyttävälle soittajalle painokkaasti ”ei” ja katkaise tarvittaessa puhelu

Vaikka verkkolasku ei ole paperilasku, niistä saa digitaalisessa muodossa perinteistä paperilaskua muistuttavan näkymän. Verkkolaskun tekijän ei tarvitse skannata mitään, eikä vastaanottajan päädyssä laskuja tarvitse tulostaa. Koska laskujen paperinen käsittely jää väliin molemmissa päädyissä, ei rahaa tarvitse käyttää tulostepapereihin, postikuluihin ja kirjekuoriin. Luontokin kiittää paperin säästöstä.

Verkkolasku. Mies laskee paperilaskuja.

Sveitsiläisen tutkimusyritys Billentiksen tekemän raportin mukaan verkkolaskun säästö käsittelykuluissa suhteessa paperilaskuun on lähettäjälle 64% per lasku ja vastaanottajalle 59% per lasku. Rahassa mitattuna säästö on yli 17 euroa laskulta. Lähde: Visman blogi.

Kerrataan vielä nopeasti verkkolaskutuksen kiistattomat hyödyt:
• Ympäristöystävällisyys
• Laskujen maksaminen ajallaan
• Kustannustehokkuus
• Ajansäästö
• Virheiden väheneminen laskuissa
• Sähköinen arkistointi
• Työvaiheiden väheneminen
• Helppokäyttöisyys
• Yrityksen imagon paraneminen

Yllä oleva listaus on peräisin Haaga-Helian ammattikorkeakoulun opiskelijan Juuli Hannukselan opinnäytetyöstä, jossa hän toteutti muun muassa kyselyn verkkolaskujen hyödyistä. Kyselyssä verkkolaskutuksen ympäristöystävällisyys oli selkeästi suosituin vastaus saaden yli puolet annetuista äänistä.

Lähde: Saapuvien verkkolaskujen määrän lisääminen yrityksessä, 2017

Tarvitset verkkolaskupalvelun – vertaile hintoja

Vaikka verkkolasku on digitaalisessa muodossa ja liikkuu sähköisesti verkkolaskuoperaattorin läpi, ei verkkolaskun lähettävän pienyrittäjän tarvitse olla mikään tekniikkavelho. Verkkolaskun lähettämistä voi verrata helppoudessaan sähköpostin lähettämiseen.

Pienyrittäjän tulee vain hankkia verkkolaskutusta tukeva laskutusohjelma. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Maventa, Verkkolaskut.fi, Isolta Arkhimedes, Basware, Enfo, Norfello, Notebeat, Palanet, TeliaSonera ja Tieto Finland. Lisäksi samoja palveluita tarjoavat pankit, kuten vaikkapa Nordea.

Pienyrittäjän kannattaa tehdä verkkolaskupalveluiden kanssa huolellista vertailua, sillä palveluiden hinnoissa ja sisällöissä on suuria eroja. Esimerkiksi Suomen Yrittäjät selvitti halvimman ja kalleimman verkkolaskupalvelun eroja jo vuonna 2009 ja havaitsi eron hinnoissa voivan olla jopa kymmenkertainen.

Vertailu tehtiin tuolloin kahden kuvitteellisen yrityksen tarpeiden mukaan, joista toinen toinen yritys lähetti ja vastaanotti noin 10 000 verkkolaskua kuukaudessa, toinen alle 100 verkkolaskua kuukaudessa. Pienemmän maksumäärän yritykset maksoivat vertailussa pankkien palveluista 21 eurosta 49 euroon kuukaudessa.

Lähteet: Suomen Yrittäjät  ja Taloussanomat

Pienyrittäjää lohduttanee ajatus, että pienemmät maksumäärät tietävät myös halvempia hintoja ja joissakin palveluissa on jopa ilmaisia kokeiluaikoja.

Verkkolaskutuksen hintaan vaikuttaa muun muassa:
• Millä ohjelmalla luot tai vastaanotat verkkolaskuja
• Kuinka paljon määrällisesti lähetät laskuja
• Minkä verkkolaskuoperaattorin kautta laskut menevät

Miten verkkolasku lähetetään?

Kun sinulla on verkkolaskupalvelu käytössä, matkaa verkkolasku luotasi yritysasiakkaalle muutamassa minuutissa. Katsotaan seuraavaksi, miten laitat verkkolaskun matkaan.
Verkkolaskun lähettämiseen tarvitaan laskun vastaanottajan verkkolaskuosoite ja sopimus laskutusoperaattorin kanssa verkkolaskun välityksestä. Laita laskulle aina asiakkaasi Y-tunnus sekä verkkolaskuosoite OVT- tai IBAN-muodossa. Jos et tiedä asiakkaasi verkkolaskuosoitetta, pyydä se häneltä.

Asiakasyritys on usein paras kandidaatti luovuttamaan tiedot, mutta saman informaation voi tarkistaa myös kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta. Haku onnistuu yrityksen nimellä tai Y-tunnuksella. Monien yritysten verkkolaskutiedot löytyvät kätevästi myös yritysten omilta verkkosivuilta.

Verkkolaskuosoite on yleisimmin joko:
• OVT-muotoisena
• IBAN-muodossa
• tai TE+OVT-muotoisena

OVT-tunnus
OVT-tunnus, joka muodostetaan Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037 sekä yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa. Esimerkiksi UKKO.fin (UKKO Yrittäjyyspalvelut Oy) y-tunnus on 2485076-3, joten sen OVT-tunnus on 003724850763. OVT-tunnus on aina 12 merkkiä pitkä. OVT-tunnuksen rakenne on virallisesti määritelty mutta mikään taho ei varsinaisesti myönnä tunnuksia, vaan kukin organisaatio muodostaa omat tunnuksensa.

IBAN-muotoinen verkkolaskuosoite
Toinen yleinen verkkolaskuosoitetyyppi on IBAN-muotoinen tilinumero. Tätä käytetään usein, kun laskun vastaanottajan verkkolaskuoperaattori on pankki. Suomalainen IBAN koostuu kirjaimista FI sekä numerosarjasta. Sen pituus on 18 merkkiä.

Tieto Oyj:n käyttämä verkkolaskuosoite
Verkkolaskuoperaattori Tiedon asiakkaiden verkkolaskuosoitteet ovat kolmatta tyyppiä. Siinä OVT-tunnuksen eteen on lisätty kirjaimet TE. Esimerkiksi näin: TE012345678901. Lisäksi jotkut operaattorit tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden käyttää verkkolaskuosoitteessa aliosoitteita. Tällöin esimeriksi OVT-tunnukseen voidaan lisätä muutama merkki perään, jolloin lasku voidaan ohjata vastaanottajan järjestelmässä oikeaan osoitteeseen.

Lähde: Isoltan blogi: Vältä verkkolaskutuksen sudenkuopat

Laskua tehdessäsi verkkolaskuosoite on kirjoitettava tismalleen oikein, koska laskut välitetään koneellisesti. Yleisimmät verkkolaskutusta koskevat virhetilanteet liittyvät juurikin vääriin osoitetietoihin.

Jotta verkkolasku voidaan välittää onnistuneesti perille, tarvitaan siis ainakin kaksi tietoa: Vastaanottajan verkkolaskuosoite sekä välittäjän tunnus. Verkkolaskuosoite on yrityskohtainen tieto. Välittäjän tunnus taas kertoo, minkä operaattorin kautta laskutettava yritys vastaanottaa laskuja.

Lopuksi täytä laskulomakkeen muut kentät tavanomaiseen tapaan ja lähetä lasku!

Verkkolaskun lähettäjän vaiheet:
• Varmista, että asiakkaasi ottaa vastaan verkkolaskuja
• Varmista asiakkaaltasi oikeat laskutustiedot
• Huolehdi, että laskulla on kaikki vaadittavat tiedot
• Laskuta

Samaan tapaan voit välittää oman verkkolaskuosoitteesi ja operaattorisi tunnuksen omille yhteistyökumppaneillesi, jotta he osaavat toimittaa sinulle laskut verkkolaskuina. Kun saat laskun ohjelmaasi, tehtäväksesi jää tarkistaa ja hyväksyä lasku. Tämän jälken lasku menee maksuun automaattisesti eräpäivänä.

Verkkolaskulaki edellyttää verokohtelukoodia

Jos tarkkoja ollaan, verkkolaskut liikkuvat välittäjien eli verkkolaskuoperaattoreiden kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että laskuja verkkolaskuina haluava yritys tekee sopimuksen jonkun välittäjän kanssa.

Samoin verkkolaskuja lähettävä yritys sopii asiasta jonkun operaattorin kanssa. Operaattori voi olla kummassakin tapauksessa sama, mutta mitään pakkoa tähän ei ole. Yritys voi siis lähettää laskuja yhden operaattorin kautta ja vastaanottaa niitä toista kautta.

Vaikka yritys vaihtaisi operaattoria, verkkolaskuosoite voi säilyä samana, mutta aina näin ei kuitenkaan ole. Varmista aina, että verkkolaskuosoite on oikea!

Yritykset voivat myös vaatia vastaanottamille laskuilleen tarkempia tietoja, kuten sopimusnumeroa tai kilpailutuksen numeroa, johon laskutus perustuu. Verkkolaskulaki edellyttää että laskulla on verokohtelukoodi. Ohjelma lisää automaattisesti koodin laskulle silloin, kun laskutat tuotteita tai palveluita, joilla on normaali arvonlisävero (24%, 14% tai 10%). Jos laskulla on tuote tai palvelu, jonka arvonlisäveroprosentti on nolla, sinun pitää valita oikea verokohtelukoodi laskulle.

Lähde: Isoltan blogi: Vältä verkkolaskutuksen sudenkuopat

Verkkolasku. Mietteliäs mies.

Voiko verkkolaskun jotenkin mokata?

Lähde aina liikkeelle siitä, että tarkistat huolella asiakkaalta saadut laskutustiedot. Kaikista tyypillisin virhe onkin se, että laskuttajalta menee sekaisin verkkolaskuosoite ja välittäjän tunnus. Sekaannus on ymmärrettävä, sillä joidenkin operaattoreiden tunnus näyttää nopealla vilkaisulla tavalliselta OVT-tunnukselta.

Toisinaan lasku saattaa mennä oikealle välittäjälle väärälläkin tunnuksella. Toisinaan vastaanottajan operaattori on vaihtunut ja lasku saattaa mennä edelleen vanhaan osoitteeseen. Siinä tapauksessa oikean välittäjän tunnus laskulla nopeuttaa virhetilanteiden selvittelyä.

Miten on kuitenkin mahdollista, että lasku saattaa mennä oikealle välittäjälle väärällä tunnuksella?

”Laskun lähettävä operaattori saattaa käyttää omaa reititystietoaan esimerkiksi verkkolaskuosoitteen perusteella. Tällaisessa tilanteessa on mahdollista, että lasku välittyy oikealle operaattorille, vaikka laskulla oleva välittäjän tunnus olisikin väärä.”

”Tämä ei kuitenkaan vielä takaa laskun läpimenoa, sillä moni operaattori hylkää laskun, jos sen välittäjän tunnus ei ole sama kuin vastaanottavan operaattorin. On siis tärkeää varmistua siitä, että sekä verkkolaskuosoite että välittäjän tunnus ovat oikein.”

Varmista, että laskulle on merkitty kaikki vaaditut tiedot. Esimerkiksi monet verkkolaskupalvelut estävät laskun lähetyksen, jos laskulta puuttuu yleisesti vaadittava tieto.

Mikä tällainen vaadittava tieto voi esimerkiksi olla?

”Verkkolaskulla pitää olla kaikki yleisestikin laskulla vaadittavat tiedot kuten esimerkiksi lähettäjän ja vastaanottajan osoitetiedot. Vastaanottaja voi myös vaatia laskulle muitakin tietoja, kuten ostotilauksen numeron tai sopimusnumeron.”

Verkkolasku voi tulla hylätyksi, jos laskulle ei ole varattu riittävästi maksuaikaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että eräpäivä on heti seuraavana arkipäivänä tai se on jo mennyt kokonaan.
Yleisimpiä syitä laskun hylkäämiselle ovat väärät verkkolaskuosoitetiedot (osoite tai välittäjän tunnus) sekä esimerkiksi se, että laskun eräpäivä on liian lähellä tai se on jo mennyt.

”Myös esimerkiksi puuttuva viite tai virhe laskuttajan tilitiedoissa voi johtaa laskun hylkäämiseen. Laskun vastaanottaja saattaa myös vaatia jotain muuta tietoa laskulle kuten esimerkiksi ostotilausnumeroa. Silloin sen on oltava oikeassa kentässä. Muuten lasku saatetaan hylätä.”

Jos kaikesta huolimatta käy niin, että verkkolasku lähtee matkaan virheellisin tiedoin, ei lähetystä voi enää perua. Lasku nimittäin siirtyy heti lähetyksen jälkeen eteenpäin vastaanottajalle.
Aivan kuten muidenkin laskujen kanssa, oikea tapa korjata tilanne on hyvittää lasku ja lähettää asiakkaalle hyvityslasku. Sen jälkeen olet valmis tekemään kokonaan uuden laskun.

Jos lasku ei syystä tai toisesta mene perille, asiakas saa asiasta aina tiedon sähköpostitse.
Joskus käy niin, ettei lasku mene perille reititysvirheen vuoksi. Se tarkoittaa sitä, että laskun välittävällä operaattorilla on käytössään vanhentunut reititystieto ja lasku lähetetään oikeista osoitetiedoista huolimatta väärälle operaattorille ja se tulee hylätyksi.

Miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia?

”Isoltan välittämissä laskuissa käytetään nykyään ainoastaan laskuttajan antamaa välitystietoa eli mahdollinen operaattorin reititystieto ei vaikuta laskun läpimenoon.”

Verkkolasku. Nainen kahvin ja kännykän kanssa.

Kenelle verkkolaskutus sopii?

Periaatteessa verkkolaskutus sopii millaiselle yritykselle tahansa. Hyödyt muodostuvat kuitenkin erityisen merkittäviksi yrityksissä, jotka laskuttavat paljon, sillä säästöjä kertyy vääjäämättä.

Pienyrittäjänkin kannattaa pohtia verkkolaskutukseen siirtymistä, sillä erityisesti B2B-puolella verkkolaskut ovat toivottu laskutustapa niiden tehokkuuden vuoksi. Ja koska koko systeemin valttina on virheiden minimointi, rahalliset säästöt ja nopeus, kannattaa pienyrittäjänkin harkita verkkolaskutuksen pariin siirtymistä vakavissaan. Verkkolaskutuksen piirissä oleminen rakentaa myös yritykselle parempaa imagoa.

Hyvä kysymys kuuluukin, kannattaako verkkolaskutus ottaa siinäkin tapauksessa, jos yrityksen liikevaihto jää alle vaaditun 10 000 euron?

”Verkkolaskutus on hyvin varma ja kustannustehokas tapa lähettää lasku asiakasyritykselle eli sen käyttö kannattaa, jos haluaa varmistua laskutuksen onnistumisesta. Verkkolasku säästää myös luontoa sekä lähettäjän ja vastaanottajan aikaa”, Valtonen muistuttaa.

Valtonen tietää, että asiakasyritys saattaa pyytää verkkolaskutusta silloinkin, kun se ei ole yrittäjälle liikevaihdon valossa pakollista. Miten silloin kannattaa toimia?

”Kannattaa olla yhteydessä asiakkaaseen ja selvittää millä muilla tavoin laskun voi heille toimittaa. Kannattaa myös muistaa, että laskutuskin on osa asiakaspalvelua ja jos asiakas haluaa laskunsa verkkolaskuna, parhaiten asiakasta palvelee toimimalla asiakkaan haluamalla tavalla.”

Vähiten verkkolaskuja lähetetään Lapissa ja Etelä-Savossa

Kuluneen viiden vuoden aikana verkkolasku on lyönyt läpi Suomessa, kirjoittaa Visma. Vielä vuonna 2016 vain noin puolet suomalaisorganisaatioiden lähettämistä laskuista lähti verkkolaskuna, mutta viime vuonna 76 prosenttia laskuista lähti sähköisenä ja tämän vuoden alkukuukausina luku on edelleen noussut lähes 83:aan prosenttiin.

Silti luku on pieni, kun otetaan huomioon, että verkkolaskulain siirtymäaika päättyi 1.4.2021 ja lain mukaan kaikki organisaatioiden välinen laskuliikenne pitäisi jo kulkea EU-standardin mukaisina verkkolaskuina.

Manner-Suomessa sähköistyneimmät maakunnat ovat Pohjois-Pohjanmaa (2020 87% ja 2021 88%) ja Etelä-Karjala (86% ja 88%). Vähiten verkkolaskuja lähetetään Lapissa (70% ja 73%) ja Etelä-Savossa (73% ja 79%). Uusimaa sijoittuu hieman yllättäen myös tilaston häntäpäähän, vain hieman Lapin ja Etelä-Savon yläpuolelle (80% ja 79%).

Suurimman digiloikan kuluneiden viiden vuoden aikana ovat tehneet satakuntalaisorganisaatiot, joiden laskuista vuonna 2016 lähti sähköisenä vain 29 prosenttia, mutta tänä vuonna jo 86 prosenttia.

Lähde: Visma: Vain 83 prosenttia organisaatioista käyttää verkkolaskua – verkkolaskulain siirtymäaika päättyi 1.4.2021

Laskuta tehokkaasti UKKO Toiminimiyrittäjyys -ohjelmalla

Miksi et sinäkin siirtyisi viimeistään nyt verkkolaskuihin?

UKKO Toiminimiyrittäjyydellä verkkolaskujen lähettäminen onnistuu kaikilta, se ei vaadi sen kummempia taitoja kuin paperilaskujen lähettäminen.

Rekisteröityminen palveluumme tapahtuu muutamassa minuutissa ja pääset saman tien verkkolaskuttamaan, joka kuuluu palvelumme kuukausihintaan.

Saat meiltä automaattisesti verkkolaskujen vastaanotto-osoitteen, jonka jälkeen pystyt lähettämään verkkolaskuja omalla verkkolaskuosoitteella. Voit myös vastaanottaa verkkolaskut suoraan UKKO Toiminimiyrittäjyys -järjestelmään ilmoittamalla laskuttajalle verkkolaskuosoitteesi sekä välittäjätunnuksesi laskuttajalle.

Palvelussamme pystyt tietysti myös laskuttamaan muillakin laskutusmuodoilla. Valitse sen mukaan, mikä sopii asiakkaallesi parhaiten!

Lue lisää verkkolaskutuksesta Isoltan verkkosivuilta.

Artikkeli on julkaistu 17.4.2020 ja sitä on päivitetty 17.1.2022.

Lue myös

Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle

Kaupparekisteri ja sen merkitys yrittäjälle

Yritystilin avaaminen – Milloin tarvitaan erillinen pankkitili yritykselle?

Yrityksen perustaminen vaihe vaiheelta – muista nämä asiat!

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä
Jenna Heino

Jenna kirjoittaa runsaasti sekä työkseen että huvikseen. Vapaa-ajallaan hän ideoi käsikirjoituksia, juo liikaa kahvia ja nauttii mökkeilystä. Jenna päätoimittaa Yrittäjyyskoulua.

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Kevytyrittäjän verotus

    Kevytyrittäjä on jo monen tuntema termi, mutta kaikki eivät kuitenkaan tunne kevytyrittäjän oikeuksia ja velvollisuuksia sekä asemaa eri viranomaisten silmissä. Kevytyrittäjä ei ole laissa määritelty termi, vaan se on markkinointikäyttöön tehty. Verotuksellisesti kevytyrittäjä on yksityishenkilö, joka saa palkkaa ja maksaa palkasta ennakonpidätyksen. Laskutuspalvelu huolehtii kevytyrittäjän puolesta kaikista viranomaismaksuista ja -ilmoituksista, kuten vaikkapa verotuksesta. Kevytyrittäjä voi ilmoittaa laskutuspalvelulle työhönsä liittyviä matkakuluja…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Yhdenkertainen kirjanpito - vai kahdenkertainen kirjanpito?

    Varsinkin tuoreelle yrittäjälle kirjanpito ja sen järjestäminen voi tuntua vaikealta ja tuskaiselta taipaleelta. Yrittäjä ei välttämättä edes tiedä, mitä yhdenkertainen kirjanpito ja kahdenkertainen kirjanpito tarkoittavat, ja mitä eroavaisuuksia niissä on. Kerrataan heti alkuun muutama perusasia kirjanpidosta: Jokainen yritys, yhdistys tai säätiö on Suomen laissa määritelty kirjanpitovelvolliseksi, mutta kaikkien yrityksien ei kuitenkaan ole pakko tehdä tilinpäätöstä. Tilinpäätöksen laatimisesta voit lukea tarkemmin täältä.…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Pienyrittäjän kirjanpito - 5 syytä valita UKKO Toiminimi

    Miten UKKO Toiminimi ja sen sisältämä pienyrittäjän kirjanpito -ominaisuus eroavat perinteisistä vanhan liiton tilitoimistoista ja heidän tarjoamistaan palveluistaan? Mikä tekee UKKO Toiminimi -palvelusta niin ainutlaatuisen, että se säästää pienyrittäjän aikaa tuottavampaan tekemiseen? Tässä artikkelissa on listattuna viisi syytä, jotka ottavat päähän perinteisissä tilitoimistossa – tai oikeastaan syyt miksi UKKO Toiminimi -palvelu ja sen sisältämä pienyrityksen kirjanpito kannattaa ottaa heti käyttöön.…

    Lue lisää