Usein kysytyt kysymykset UKKO Prosta ja yrittäjyydestä

Tähän blogiin olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä, joita kohtaamme usein työssämme. Jos et löydä vastausta kysymykseesi tästä, olet tervetullut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä ennakkoverot ovat?

Ennakkovero tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että yrityksen tuloksen perusteella aiheutuvia veroja maksetaan etukäteen. Aloittavan yrittäjän tulee hakea ennakkoveroa erikseen vaikka yritys olisi merkitty ennakkoperintärekisteriin.

Alkaville yrittäjille ennakkovero määrätään sen mukaisesti, mitä yritystä perustettaessa kerrotaan ensimmäisen tilikauden tulosarvioksi. Tässä auttaa aiemmin luotu liiketoimintasuunnitelma ja kannattavuuslaskelmat. Ensimmäisen tilikauden tulostasoa kannattaa muistaa seurata ja arvioida mahdollista muutostarvetta ennakkoveroihin hyvissä ajoin. Liian vähän maksetusta ennakkoverosta voi muodostua lisäveroa.

Ennakkoverojen arviointi ja muuttaminen?

Helpoin tapa arvioida maksettavien verojen määrä on syöttää toiminimen arvioitu tulos verottajan Veroprosenttilaskuriin.

Koska toiminimen verotus on osa sinun verotustasi, tulee sinun lisätä toiminimen arvioitu tulos kohtaan: “Ennakonkannon alaiset ansiotulot”. Ja koska toiminimesi verotus on osa sinun henkilökohtaista verotusta, tulee sinun syöttää myös kaikki muut henkilökohtaiset tulot ja mahdolliset vähennykset, saadaksesi todellisen verojen määrän.

Ennakkoveron määrää voi vaihtaa helposti. Kätevin tapa on vain hakea uusi verokortti verottajan OmaVero-palvelussa. Perinteisempää asiointia arvostavat voivat toimittaa paperilomakkeen verottajalle, soittaa verottajan toiminimien asiakaspalveluun tai vierailla perinteisessä verokonttorissa hoitamassa asian.

Mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää?

Yksi yleisimpiä uusien yrittäjien kysymyksiä on otsikon mukaisesti: ”Mitkä kulut ovat vähennyskelpoisia kirjanpidossa?”.

Pääsääntöisesti verovähennyksiksi lasketaan vain sellaiset kulut, jotka liittyvät tulon hankintaan ja säilyttämiseen. Näitä kuluja ovat esimerkiksi myyntiyrityksessä kaikki myytäväksi ostettavat tuotteet ja tuotantoyrityksessä kaikki myytävien tuotteiden raaka-aineet ja valmistukseen tarvittavat koneet ja laitteet.

On olemassa muitakin kuluja, joita yrittäjä voi laittaa verovähennyksiksi. Esimerkiksi yrityksen liiketoiminnan pyörittämiseen hankitut tarvikkeet kuuluvat näihin kuluihin. Näitä ovat muun muassa yrityksen perustamiskulut, toimistotarvikkeet, työvälineet, ammattikirjallisuus sekä omaan toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksut.

Täältä voit lukea lisää verovähennyksistä!

Saako autokulut ja kilometrikorvaukset vähennettyä verotuksessa?

Kilometrikorvauksia ja autokulujen vähennystä varten tulee tietää, kuinka suuri osuus autolla ajetuista kilometreistä on yritystoimintaan keskittyvää ajoa. Nämä tiedot saat selville ajopäiväkirjasta, jota sinun tulisi pitää.

Kun yrittäjällä on auto, jonka ajoista yli 50 % on tehty yritystoimintaan liittyen, lasketaan auto elinkeinotoiminnan omaisuudeksi. Näin ollen yrittäjällä on oikeus vähentää kaikki autoon liittyvät kulut elinkeinotoiminnan verotuksessa. Näitä voivat olla esimerkiksi polttoainekulut, vakuutukset sekä auton huolto- ja korjauskulut.

Huomioitavaa on, että työpaikan ja kodin välisiä kilometrejä ei katsota työajoiksi. Nämä luokitellaan yksityisajoiksi, jotka voidaan vähentää yrittäjä henkilökohtaisella veroilmoituksella. Omavastuun osuus näistä on 750 euroa.

UKKO Prossa teemme yrittäjän puolesta ilmoitetuista matkakuluista lisävähennykset elinkeinotoiminnan veroilmoitukseen ja lähetämme sen myös Verottajalle.

Lisätietoja vuoden 2020 kilometrikorvauksista voit lukea täältä.

Voiko toiminimiyrittäjä saada päivärahaa itselleen?

Toiminimiyrittäjällä ei ole mahdollisuutta maksaa itselleen päivärahoja, mutta hän voi saada työmatkoista verotuksessa vastaavan määrän lisävähennyksenä.

Korvauksen voi saada, mikäli työmatka on yli 15 kilometriä joko työpaikasta tai asunnosta. Lisäksi matkan täytyy olla tilapäinen ja se tehdään tavanomaisen toiminta-alueen ulkopuolelle. Tavanomaisella paikalla tarkoitetaan pysyvää työpaikkaa/työpistettä. Toimipaikka voidaan katsoa myös pysyväksi, jos työskentely paikassa on hyvin säännöllistä tai se kestää useamman vuoden ajan.

Vuonna 2020 kotimaan kokopäiväraha on 43 euroa (työmatkan kesto yli 10h) ja osapäiväraha 20 euroa (työmatkan kesto yli 6h). Päivärahoja maksetaan aina matkavuorokausittain. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos yksi työmatka on kestänyt alle 24 h, mutta kuitenkin yli 10h, on yrittäjä oikeutettu vähentämään verovapaata vastaavan määrän elinkeinotoiminnan kuluna.

Huomioonotettavaa on kuitenkin se, että jos yrittäjä on matkavuorokauden aikana saanut esimerkiksi ilmaisen tai työmatkaan/majoitukseen sisältyvän aterian, maksetaan päivärahasta tällöin vain puolet.

Milloin toiminimi on paras valinta yritysmuodoksi?

Toiminimen perustaminen on järkevää silloin, kun yrittäjä aikoo toimia yrittäjänä yksin eikä hänellä ole suunnitelmissa palkata muuta henkilökuntaa. Toiminimi on myös silloin sopiva vaihtoehto, kun yritystoiminnalle ei ole suunnitteilla kovaa kasvua sekä yritystoiminta perustuu joko kokonaan tai pääosin oman osaamisen myymiseen.

Puolestaan jos tiedät jo alkumetreiltä, että tulet laskuttamaan asiakkaitasi vain muutamia kertoja vuodessa, voi olla helpompaa aloittaa liiketoiminta laskutuspalvelun kautta. Tällöin et tarvitse omaa y-tunnusta, eikä sinun tarvitse perustaa yritystä. Näitä yrittäjiä kutsutaan yleensä kevytyrittäjiksi.

Sopiiko UKKO Pro minulle?

UKKO Pro on suunniteltu yksityisille elinkeinonharjoittajille eli toiminimiyrittäjille. Palveluun kuuluu tällä hetkellä vain yhdenkertainen kirjanpito. Yhdenkertainen kirjanpito on riittävä sinulle, mikäli yritystoiminnassasi ylittyy korkeintaan vain yksi seuraavista ehdoista nykyisellä ja edeltävällä tilikaudella:

  • Taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
  • Liikevaihto ylittää 20 000 euroa
  • Palveluksessa on keskimäärin 3 henkilöä

UKKO Pro soveltuu useisiin elämäntilanteisiin, olit sitten aikuinen, opiskelija tai eläkeläinen. Voit toimia joko päätoimisena tai sivutoimisena yrittäjänä.

Puolestaan UKKO Pro ei sovellu sinulle, mikäli:

  • Sinulla on tavaran maahantuontia EU:n ulkopuolelta.
  • Liiketoimintaasi kuuluu eläimiä ja niihin liittyviä hankintoja (esim. koirankasvatus, kissankasvatus, hevoset jne.)
  • Toimintasi on maa- ja metsätaloutta tai sijoitustoimintaa.
  • Liiketoimintasi vaatii kahdenkertaista kirjanpitoa.
  • Tarvitset myös palkanlaskentaa.
  • Sinulla on tilikausi jokin muu kuin kalenterivuosi.
  • Marginaaliverotusta sovelletaan yrityksesi myymiin palveluihin tai tuotteisiin. (esim. käytettyjen autojen kauppa tai kirpputorit.)

Kauan Y-tunnuksen saamisessa kestää?

Mikäli perustat toiminimen UKKO Pron kautta, voit saada Y- tunnuksen hyvinkin nopeasti. Käytännössä kannattaa kuitenkin varautua siihen, että käsittelyssä voi mennä 2-5 arkipäivä, koska lähetämme perustamisilmoitukset tällä hetkellä paperitse. Ilmoituksen käsittelyn etenemistä voi seurata YTJ-palvelussa.

Miten Y-tunnus eroaa ALV-tunnuksesta?

ALV-tunnus on kansainvälinen y-tunnus, jota käytetään EU-maiden välisessä kaupassa. Suomalaisen y-tunnuksen voi muuntaa ALV-numeroksi lisäämällä alkuun ”FI” ja ottamalla viivanjälkeisen tarkistusnumeron, eli viimeisen numeron edestä viivan pois.

Jos teet kauppaa vain kotimaassa, käytä silloin vain y-tunnuksen suomalaista kirjoitusmuotoa.

Onko toiminimen perustaminen ilmaista UKKO Pron kautta?

Kyllä, toiminimen perustaminen on täysin maksutonta UKKO Pron kautta. Mikäli haluat liittyä kaupparekisteriin, liittyminen maksaa UKKO Pro palvelussa perustamisilmoituksen yhteydessä toiminimiyrittäjälle 115€, koska kaikki perustamisilmoitukset lähtevät vielä paperillisena eteenpäin.

Paljon UKKO Pro -palvelu maksaa ja mitä se sisältää?

UKKO Pron hinnoittelu on suunniteltu tukemaan aloittelevaa yrittäjää. Kun palvelun käyttösi on vähäistä, niin kuukausimaksusi on 0€/kk. Kun liikevaihtosi kasvaa, niin kuukausihintasi nousee vähitellen perushintaan 60€/kk + alv. Lisätietoa hinnoittelusta löydät Hinnasto -sivultamme.

Palvelu sisältää seuraavat ominaisuudet:

  • Automatisoitu kirjanpito
  • Älykäs laskutusohjelma: luo, vastaanota laskut samassa paikassa
  • Reaaliaikainen talouden seuranta
  • Automaattiset ALV- ja veroilmoitukset
  • Kirjanpitäjän tuki ja turva käyttäjälle (chat, sähköposti ja puhelin)
  • Tuloslaskelman muodostuminen
  • Kuittien ja tositteiden digitaalinen säilytys

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

UKKO Pro on toiminimen kirjanpitoon erikoistunut yritys

Blogissa käsittelemme yrittäjyyteen, taloushallintoon ja kirjanpitoon liittyviä asioita. Blogin tekstit on kirjoitettu mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi, minkä vuoksi emme ota kantaa jokaiseen yksittäistapaukseen. Jos sinulla on kysyttävää, niin asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

asiakaspalvelu@ukkopro.fi

puh: 09 427 20861 (klo 9-16)

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset