Markkinointisuunnitelma toiminimiyrittäjälle

markkinointisuunnitelma

Aloittavien yrittäjien kannattaa heti ensitöikseen aloittaa markkinointisuunnitelman tekemisestä. Muuten saattaa helposti käydä niin, että markkinointi jää hajanaisiin tekoihin eikä yritys saavuta haluttuja tavoitteita. Mistä sitten markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa ja mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon? Nappaa tästä vinkit markkinointisuunnitelman tekemiseen ja vie markkinointisi aivan uudelle tasolle!

Markkinointisuunnitelma toimii käsikirjana markkinointiin

Markkinointisuunnitelma on konkreettinen suunnitelma markkinoinnin tekemiseen, jossa kerrotaan, miten markkinointistrategia viedään käytäntöön tavoitteiden mukaisesti.

Markkinointisuunnitelman ei tarvitse olla monimutkainen tai pitkä, vaan tärkeintä siinä on yksinkertaisuus ja selkeät tavoitteet. Seuraavaksi käymme läpi, miten markkinointisuunnitelma kannattaa käytännössä laatia.

Miten markkinointisuunnitelma laaditaan?

Suunnitelmaan tekoon ei ole yhtä ja oikeaa tapaa, joka sopisi kaikille. Toiset pitävät kalenterimuotoisesta suunnitelmasta, toisille taas tekstimuotoinen on parempi. Yritykset ovat yksilöllisiä, joten siksi myös markkinointisuunnitelma tulisi laatia niin, että se on sinulle paras ja helppokäyttöisin.

Toiminimiyrittäjän markkinointisuunnitelman tulisi olla kevyt, mutta täynnä asiaa. Mielessä on hyvä pitää, ettei suunnitelman tarkoituksena ole vakuuttaa johtoryhmää vaan keskittyä oikeasti merkittäviin asioihin. Myös mitä tarkempi suunnitelma on, sitä helpompi sitä on käytännössä toteuttaa, seurata ja mitata.

Jos markkinointisuunnitelmaa vastaa alla oleviin kysymyksiin, ollaan jo oikealla suunnalla.

Liiketoiminnalliset tavoitteet ja mittarit: Mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaiseksi ja miten tuloksia mitataan?

Kohderyhmä: Keille markkinointi kohdistetaan?

Kilpailija-analyysi: Ketkä ovat suurimpia kilpailijoitasi?

Markkinointikanavat: Missä kanavissa markkinoidaan tuotetta tai palveluasi?

Hinnoittelu: Mikä on tuotteesi tai palvelusi hinta?

Markkinointibudjetti: Kuinka paljon käytät markkinointiin rahaa?

Toimenpidelista: Mitä toimenpiteitä tehdään, jotta saavutetaan tavoitteet?

Tulosten mittaaminen: Miten tuloksia seurataan ja raportoidaan?

Näiden kysymyksien avulla pääset jo hyvin vauhtiin markkinointisuunnitelman tekemisessä. Muista myös, että tavoitteiden tulisi olla sellaisia, että markkinointi tuo enemmän kuin vie. Ja ennen kaikkea, älä unohda markkinointisuunnitelman päivittämistä. Muista palata siihen aina uudestaan ja uudestaan.

Älä unohda digitaalista markkinointisuunnitelmaa

Tänä päivänä markkinointia tehdään hyvin pitkälti digitaalisesti niin verkossa kuin sosiaalisen median kanavissa. Tämän myötä tarvitaan myös digitaalista markkinointisuunnitelmaa. Miten sellainen tehdään?

Digimarkkinointisuunnitelmassa huomioidaan kaikki digikanavat, kuten verkkosivut hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median kanavat sekä markkinoinnin automaatio. Digimarkkinointisuunnitelma pohjautuu markkinointisuunnitelmaan, ja siinä on hyvä pohtia: mistä kanavista kohderyhmät parhaiten löytyvät ja millaiset viestit heihin parhaiten purevat. Kaikkia kanavia ei kannata käyttää, valitse yritystoimintaasi parhaiten sopivat ja panosta niihin!

Lue myös aikaisempi kirjoitus uuden yrityksen markkinoinnista, jossa pureudumme tarkemmin digitaalisen markkinoinnin toimenpiteisiin.

Kuulostaako työläältä?

Markkinointi voi aluksi tuntua vaikeahkolta, mutta loppujen lopuksi se on hyvinkin yksinkertaista.

Ota markkinointisuunnitelma työkaluksi, joka helpottaa arkea, eli tee siitä mahdollisimman helposti käytettävä ja konkreettinen. Hyvä markkinointisuunnitelma on mitattava, mukautuva ja selkeästi määritelty.

Liity myös markkinointikouluumme, mikäli haluat oppia markkinoimaan kuin ammattilainen! Annamme sinulle katsauksen markkinoinnin perusasioista sekä runsaasti konkreettisia vinkkejä käytännön tekemiseen.

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

UKKO Pro on toiminimen kirjanpitoon erikoistunut yritys

Blogissa käsittelemme yrittäjyyteen, taloushallintoon ja kirjanpitoon liittyviä asioita. Blogin tekstit on kirjoitettu mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi, minkä vuoksi emme ota kantaa jokaiseen yksittäistapaukseen. Jos sinulla on kysyttävää, niin asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

asiakaspalvelu@ukkopro.fi

puh: 09 427 20861 (klo 9-16)

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset