Liiketoimintasuunnitelma yrittäjälle – katso parhaat vinkit!

liiketoimintasuunnitelma

Päivitetty 20.7.2020.

Yrityksen perustaminen Suomessa toiminimellä on yksinkertaista, mutta menestyksen takaamiseksi tulisi jokaisen yrittäjän laatia liiketoimintasuunnitelma. Huolella suunniteltu liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään yritystoimintaan liittyviä vastuutehtäviä, ja se toimii myös eräänlaisena käsikirjana yrittäjälle eteenpäin mentäessä. Tässä blogissa kerromme kaikki, mitä sinun tulee liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ottaa huomioon.

Mikä on liiketoimintasuunnitelma?

Liiketoimintasuunnitelma on kirjallinen dokumentti, johon kiteytyy koko yrityksen toiminta. Liiketoimintasuunnitelman avulla yrittäjä pystyy paremmin hahmottamaan liiketoimintaan tarvittavia resursseja sekä seuraamaan yrityksen kannattavuutta. Lähtökohtaisesti liiketoimintasuunnitelma on tarkoitettu yrittäjälle itselleen, mutta myös ulkopuolisille rahoittajille ja muille sidosryhmään kuuluville. Esimerkiksi yrityslainaa tai starttirahaa hakiessa yrittäjän tulee liittää hakemukseen liiketoimintasuunnitelma.

Liiketoimintasuunnitelma ei kuitenkaan ole koskaan kiveen hakattu dokumentti. Suunnitelmaa kuuluu päivittää aina, kun yritystoiminta kehittyy ja menee eteenpäin.

Miksi liiketoimintasuunnitelma on tärkeä? 

Mikäli olet aloittava yrittäjä ja tarvitset yritystoimintasi tueksi ulkopuolista rahoitusta, on liiketoimintasuunnitelma usein edellytys rahoituksen saamiseksi. Mikäli et ole hakemassa starttirahaa tai yrittämässä tehdä vaikutusta rahoittajiin, liiketoimintasuunnitelman tekeminen kannattaa siltikin. Hyvin laadittu liiketoimintasuunnitelma auttaa tarkastelemaan yritystoiminnan mennyttä ja tulevaa. Suunnitelman avulla tiedät myös, onko yritystoimintasi mennyt oikeaan suuntaan vai tarvitseeko sinun tehdä korjausliikkeitä.

Suunnitelman tekemiseen kannattaa käyttää huolella aikaa. Ajan kanssa toteutettu huolellinen liiketoimintasuunnitelma voi aluksi tuntua ajan haaskaukselta, mutta mitä todennäköisemmin maksaa itsensä takaisin moninkertaisina voittoina yritystoiminnan käynnistyessä ja kehittyessä. Huolellisesti laadittu liiketoimintasuunnitelma auttaa minimoimaan riskejä, jotka myös vähentävät mahdollisia tappioita, sekä maksimoimaan voittoja silloin kun yrittäjä on tehnyt huolellisen kartoituksen asiakasryhmänsä tarpeista ja tuotteidensa kannattavuudesta.

Liiketoimintasuunnitelman vaiheet

Liikeidean kuvaus

Tässä kohtaa voit tuoda esille, mistä liiketoiminnassasi ja suunnitelmassasi on kyse. Miksi yritys on olemassa? Mitä yrityksesi myy? Ketkä ovat asiakkaitasi? Ja miten myyt? Voit kertoa myös omasta osaamisestasi ja kokemuksestasi.

Kilpailija-analyysi

Kilpailija-analyysissä selvitetään yrityksesi markkina-alalla toimivat kilpailijat. Miten yrityksesi aikoo erottautua kilpailijoista? Mitkä ovat kilpailijanne heikkoudet ja vahvuudet? Millainen hintataso kilpailijoillasi on?

SWOT-analyysi

SWOT-analyysi helpottaa riskienhallintaa. SWOT-analyysissä yritystoimintaa analysoidaan neljästä eri näkökulmasta: sisäiset vahvuudet, sisäiset heikkoudet, ulkoiset mahdollisuudet ja ulkoiset uhat. Eli mitkä ovat yrityksesi vahvuudet ja heikkoudet? Mitkä tekijät auttavat sinua menestymään? Mitä uhkia ja riskejä on olemassa?

Asiakkaat

Keitä ovat potentiaaliset asiakkaasi ja mikä on kohderyhmän koko? Keitä haluat asiakkaaksi ja keitä taas et? Miten aiot tavoittaa heidät ja miten voit ratkaista asiakkaasi ongelman? Millä perusteella asiakas tekee ostopäätöksen? Mieti ainakin näitä asioita liiketoimintasuunnitelmassasi.

Rahoitus ja budjetointi

Kuinka aiot rahoittaa yritystoimintaasi liittyvät investoinnit ja hankinnat? Paljonko nämä hankinnat maksavat? Tarvitsetko lainaa tai aiotko hakea starttirahaa? Rahoittajia kiinnostaa myös se, kuinka paljon yrityksen on tehtävä myyntiä liiketoiminnan ja oman elannon kattamiseksi. Huolelliset laskelmat ovat tärkeitä ja auttavat selventämään, kuinka paljon sinulla menee rahaa eri asioihin sekä mitkä ovat yrityksellesi välttämättömiä kuluja.

Myynti ja markkinointi

Mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaiseksi ja miten tuloksia mitataan? Minkä verran markkinointiin käytetään aikaa ja rahaa? Mitä konkreettisia toimenpiteitä tehdään, jotta saavutetaan tavoitteet? Mieti myös, millaisia haasteita mahdollisesti tähän liittyy.

Käytännön asiat

Oletko miettinyt käytännön asioita?  Esimerkiksi:

  • toimitilat – tarvitseeko yrityksesi fyysiset toimitilat?
  • tarvittava kalusto?
  • toimitko yksin vai tarvitseeko sinun palkkaa työntekijöitä?
  • millaisia vakuutuksia tarvitset?
  • miten järjestät kirjanpitosi?

Liiketoimintasuunnitelman pohjat ja mallit

Liiketoimintasuunnitelma on vapaamuotoinen, joten sen voi toteuttaa monella eri tavalla. Tärkeintä on sisältö. Verkosta löytyy useita erilaisia valmiita pohjia, joita voit hyödyntää liiketoimintasuunnitelman laatimisessa.

Listasimme tähän muutamia hyviä pohjia.

UKKO.fin liiketoimintasuunnitelmapohja (PDF)

Yritys-Espoon liiketoimintasuunnitelmapohja (Word)

Keski-Savon uusyrityskeskuksen liiketoimintasuunnitelmapohja (PDF)

Oma Yritys-Suomi -palvelun liiketoimintasuunnitelmapohja

Tutustu myös seuraaviin aiheeseen liittyviin artikkeleihin

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

UKKO Pro on toiminimen kirjanpitoon erikoistunut yritys

Blogissa käsittelemme yrittäjyyteen, taloushallintoon ja kirjanpitoon liittyviä asioita. Blogin tekstit on kirjoitettu mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi, minkä vuoksi emme ota kantaa jokaiseen yksittäistapaukseen. Jos sinulla on kysyttävää, niin asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

asiakaspalvelu@ukkopro.fi

puh: 09 427 20861 (klo 9-16)

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset