Liikeidea – ideasta kohti kannattavaa liiketoimintaa

liikeidea

Parhaat liikeideat syntyvät usein intohimosta ja haaveesta tehdä töitä omien erityistaitojen parissa.  Toisille liikeidea saattaa juolahtaa mieleen raitiovaunun kyydissä, kun taas toisille sen keksiminen voi viedä vuosia. Mutta mistä sitten tunnistaa hyvän liikeidean? Entä millainen matka on liikeidean keksimisestä liiketoiminnan aloittamiseen? Muun muassa näihin kysymyksiin paneudumme tässä bloggauksessa.

Liikeidea lyhyesti

Liikeidea on koko yritystoiminnan pilari. Se vastaa kysymykseen, miten yritys aikoo toteuttaa liiketoimintaansa sekä miksi yritys on ylipäätänsä olemassa. Käytännössä liikeideassa kerrotaan, millaisia asiakkaita yritys tavoittelee sekä minkälaisia tuotteita tai palveluita yritys tarjoaa asiakaskunnalleen. Liikeidean pohjalta laaditaan varsinainen liiketoimintasuunnitelma.

Liikeidea voi syntyä esimerkiksi harrastuksesta, koulutuksesta tai palavasta mielenkiinnosta johonkin itselle tärkeään asiaan. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, miten liikeidea syntyy, ratkaisevinta on toteutus ja oikea ajoitus toteutukselle.

Millainen on hyvä liikeidea?

On olemassa paljon liikeideoita, mutta kaikki niistä eivät ole hyviä heti syntyessään. Hyvä liikeidea vaatii huolellista suunnittelua, hiomista sekä jatkuvaa testausta ja kehittämistä. Liikeideaa voi esimerkiksi testata asiakaskyselyillä, alustavilla ennakkotilauksilla tai myymällä vaikkapa lahjakortteja etukäteen. Mikäli saat paljon tilauksia ja kulut katettua niiden kautta joko täysin tai osittain, on se hyvä merkki liikeidean kannattavuudesta. Lisäksi verkkosivut ja somekanavat antavat myös osviittaa siitä, kuinka paljon liikennettä ja keskustelua liikeideasi saa aikaiseksi.

Yrittäjän on alusta saakka pystyttävä puntaroimaan omaa kohderyhmää harkitusti ja laajasti. Liikeidealla on myös aina oltava ratkaisu johonkin tiettyyn ongelmaan tai tarpeeseen. Ulkopuolisilta ihmisiltä voi myös pyytää arviota omasta liikeideasta, mutta suositeltavaa olisi saada mielipide muualta kuin lähipiiristä.

Hyvästä liikeideasta kertoo myös se, että yrittäjä on kartoittanut alan kilpailutilannetta. Miten yritys aikoo erottautua muista vastaavista palveluista tai kilpailijoista? Mikä tekee yrityksestä uniikin? Kilpailijoiden liikeideaa ei kannata suoranaisesti kopioida, vaan järkevintä on miettiä, kuinka itse voisi omalla ideallaan erottautua heistä. Liikeidean ei siis täydy olla täysin uusi tai mullistava. Myös uusyrityskeskukset auttavat liikeidean arvioinnissa, eli onko suunnitelmissa olevalle tuotteelle tai palvelulle riittävät markkinat sillä hetkellä.

Hyvä liikeidea kiteytettynä:

  • tuotteille tai palveluillesi riittää kysyntää, ja asiakkaasi ovat valmiita maksamaan sinulle
  • asiakkaasi ostavat sinulta ensimmäisenkin oston jälkeen
  • pystyt erottautumaan kilpailijoistasi omaperäisellä tavalla
  • pystyt kasvattamaan ja kehittämään liiketoimintaasi

Liikeidean vieminen käytäntöön

Oletko haaveillut oman yrityksen perustamisesta, mutta ajatus oman unelman toteutuksesta pelottaa? Kenties epäilet, onko liikeideasi kannattava? Nämä ovat tyypillisiä ajatuksia, joita moni alkava yrittäjä pohtii mielessään. Ei kuitenkaan kannata liikaa murehtia yrityksen perustamista, sillä ilman kokeilua ei voi koskaan saavuttaa mitään uutta. Jos siis mielessäsi on pitkään muhinut kiinnostava liikeidea, luota itseesi ja testaa sitä.  Etukäteen ei voi tietää, onko liikeidea hyvä vai huono.

Liikeidean testaamista voi kokeilla helposti esimerkiksi sivutoimisena yrittäjänä. Sivutoimisen yrittäjyyden hyvä puoli on, että mikäli koet liikeideasi toimimattomaksi, et ole vielä ehtinyt tehdä peruuttamattomia päätöksiä palkkatyösi suhteen. Näin riski kokeilla liikeidean toteuttamista on tavallista pienempi. Päätoimiseksi yrittäjäksi pystyy myös siirtymään jouhevasti, mikäli liikeideasi ottaa tuulta alleen.

UKKO Pron kautta saat perustettua toiminimen täysin ilmaiseksi toiminimen perustamispalvelumme kautta. Lisäksi voit ulkoistaa kirjanpidon ja viranomaisilmoitukset meidän harteillemme ja keskittyä liikeideasi kehittämiseen, palvelusi markkinoimiseen sekä asiakkaiden hankkimiseen.

Kun olet saanut perustettua toiminimen, on aika ryhtyä miettimään asiakashankintaa. Alkuun olisi hyvä pohtia, minkälaista markkinointia yritys tarvitsee sekä millaisia markkinointikeinoja yritys tulee käyttämään. Lisäksi jonkunlainen markkinointisuunnitelma olisi hyvä olla olemassa.

Myös me UKKO Prolla tarjoamme pienyrittäjille ilmaisen osallistumisen markkinointikouluumme, jonka aikana yrittäjä tulee oppimaan tuloksellisen markkinoinnin salaisuudet. Markkinointikouluumme voi liittyä täältä.

Ja lopuksi on hyvä muistaa, että liikeidean kehittäminen on jatkuva prosessi. Kehittämistä ei voi unohtaa, vaan yrityksen tulee luoda uutta tasaisin väliajoin, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä.

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset