Laskun perintä – mitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?

laskun perintä

Joskus yrittäjälle saattaa tulla eteen hankala tilanne, jolloin asiakas ei maksa laskua eikä noteeraa maksukehotuksia. Mitä tällöin tulisi tehdä, kun eräpäivä on mennyt jo kauan aikaa sitten ja laskutettua summaa ei näy pankkitilillä? Pitäisikö lasku viedä perintätoimiston käsittelyyn? Miten käsitellä tätä epämukavaa tilannetta? Lue tästä, mitä tulisi tehdä, mikäli asiakas jättää laskun maksamatta.

Perintä alkaa maksumuistutuksella

Mikäli asiakas ei maksa laskua eräpäivään mennessä, on syytä ryhtyä toimenpiteisiin viipymättä. Ensimmäinen vaihe on lähettää asiakkaalle maksumuistutus viivästyneestä laskusta, joka on helppo ja nopea tapa muistuttaa asiakastasi. Tämä kannattaa yleensä toteuttaa kirjallisena, mutta ensimmäisen muistutuksen jälkeen riittää myös puhelinsoitto. Huomaa kuitenkin, että pelkkä sähköpostikeskustelu ei ole virallinen maksumuistutus ellei keskustelu sisällä seuraavia tietoja:

  • tilinumero
  • laskun lähettäjä
  • avoin summa
  • laskutettava työ/palvelu/tuote

Maksumuistutuksen voi lähettää kuluttaja-asiakkaalle aikaisintaan 14 päivää laskun eräpäivästä, mikäli laskumuistutukseen lisätään viivästyskulut. Muussa tapauksessa huomautuksen voi lähettää jo aikaisemmin. Yritysasiakkaiden osalta asiaa ei ole säädetty laissa, mutta yleinen käytäntö on ollut, että muistutus voidaan lähettää seitsemän päivää laskun erääntymisen jälkeen.

Kuluttajille suunnatuissa laskuissa viivästyskorko on 7 prosenttia, kun taas yritysten välisessä laskutuksessa yleensä 8 prosenttia. Korkoa ei voida kuitenkaan periä asiakkaalta, mikäli siitä ei ole ollut mainintaa alkuperäisessä laskussa.

Voit myös tarjota asiakkaallesi maksumuistutuksen yhteydessä mahdollisuutta sopia maksusuunnitelmasta. Jos lasku on edelleen maksamatta eikä maksusuunnitelmaa ole tehty, kannattaa asia tässä kohtaa ulkoistaa perintätoimistolle. Usein myös asiakkaiden maksuhalukkuus vahvistuu, kun asiointi tapahtuu perintätoimiston kanssa.

Perintätoimisto avuksi laskun perintään

Kun muut toimet eivät tehoa, kannattaa perintä ulkoistaa perintätoimiston tehtäväksi. Laskun perinnän voi tehdä myös yrittäjä itse, mutta me suosittelemme kuitenkin perintätoimiston/kumppanin käyttöä, sillä heiltä löytyy yleensä enemmän osaamista perinnän hoitamiseen. Yrittäjä säästää myös itse aikaa, kun ei tarvitse varsinaisen työn päälle tutustua perintään liittyviin lakikiemuroihin.

Kun maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut vähintään 14 päivää, voidaan kuluttaja-asiakkaalle lähettää perintäkirje, jos lasku on edelleen maksamatta. Toinen perintäkirje lähtee matkaan jälleen 14 päivän kuluttua, mikäli saatavia ei ole vieläkään tullut. Tämän jälkeensä yleensä siirrytään varsinaiseen oikeudelliseen perintään, eli haetaan käräjäoikeudesta päätös maksuvelvollisuuden hoitamiseksi.  Tuomion perusteella velka voidaan siirtää ulosottoon. Yrityksien osalta laissa ei ole säädetty erikseen tarkkaa ajankohtaa perintäkirjeiden lähettämiselle.

Perintätoimistojen palvelujen hinnoittelu vaihtelee, mutta pääsääntöisesti perintätoimisto ottaa oman palkkionsa velalliselta perittävien perimiskulujen muodossa. Perintätoimistot voivat myös veloittaa toimeksiantajalta lisäkulun, joka vähennetään perityistä varoista tilityksen yhteydessä. Kannattaa vertailla perintätoimistojen hinnoittelumalleja sekä kysellä yrittäjäkollegoilta suosituksia ennen valintaa.

Vinkit luottotappioiden ehkäisemiseen

  • Tarkista asiakkaan luottotiedot esimerkiksi Asiakastiedon kautta
  • Kerää asiakkaiden tiedot talteen, yrityksiltä y-tunnus ja kuluttajilta henkilötunnus
  • Käytä 14 päivän maksuehtoa
  • Laskuta ennakkoon tai jaa laskutus useampaan erään
  • Seuraa asiakkaiden maksukäyttäytymistä
  • Tarkista peruutusehtosi ja muista viestiä asiakkaallesi sopimusehdoista jo varhaisessa vaiheessa
  • Toimi ripeästi niin maksumuistutuksien lähettämisen kuin perintätoimistonkin osalta

Kannattaa myös pitää mielessä, että harmittavia lipsahduksia voi sattua itse kullekin, eikä asiakasta kannata hylätä yhden viivästyneen tai unohtuneen laskun vuoksi. Lasku on myös voinut alun perin mennä väärään osoitteeseen tai hukkunut roskapostikansioon. Toisaalta myöskään perintää ei kannata pelätä. Jos perintä hoidetaan tyylikkäästä, siitä voi kehkeytyä vielä hedelmällinen asiakassuhde. Mieti myös, kannattaako sellaista asiakassuhdetta vaalia loputtomiin, jos maksumuistutuksista huolimatta laskut jäävät toistuvasti maksamatta.

Onko sinulla epäselviä tilanteita laskutusasioissa? Ole rohkeasti yhteydessä UKKO Pron asiakaspalvelun puoleen! Me autamme sinua tilanteessa kuin tilanteessa.

Toivottavasti vinkkimme auttoivat sinua laskujen perintään liittyen!

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

UKKO Pro on toiminimen kirjanpitoon erikoistunut yritys

Blogissa käsittelemme yrittäjyyteen, taloushallintoon ja kirjanpitoon liittyviä asioita. Blogin tekstit on kirjoitettu mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi, minkä vuoksi emme ota kantaa jokaiseen yksittäistapaukseen. Jos sinulla on kysyttävää, niin asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

asiakaspalvelu@ukkopro.fi

puh: 09 427 20861 (klo 9-16)

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset