Ensimmäisen laskun tekeminen – huomioi nämä asiat

Mikä on lasku? Millä välineillä lasku kannattaa tehdä? Mitä kaikkia pakollisia merkintöjä laskulla tulee olla? Monta päivää voin laittaa maksuajaksi? Mitä jos laskussa on virhe?

Ensimmäistä laskua luodessa päässä pyörii varmasti monia kysymyksiä ja laskuttaminen saattaa hirvittää. Ei huolta. Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti tärkeimmät asiat, jotka sinun on tiedettävä ensimmäistä laskua tehdessäsi. Lisäksi annamme sinulle käyttöösi ihka ilmaisen laskutuspohjan, joka on kääritty tuttuun ja turvalliseen excel-muotoon.

Mikä on lasku ja mitä siinä tulee olla?

Lasku on paperinen tai sähköinen tosite, joka sisältää myydyn tuotteen tai palvelun tiedot sekä hinnan. Lasku kannattaa lähettää välittömästi, kun olet toimittanut asiakkaallesi tuotteen tai palvelun. Tällä varmistat, että saat asiakkaaltasi rahat nopeammin pankkitilillesi. Alla on kuva esimerkkilaskusta.

Laskussa tulee lisäksi ottaa huomioon lain vaatimat laskumerkinnät, riippumatta laskun muodosta tai ulkoasusta. Alle olemme luetelleet minimivaatimuksia, joita laskulta täytyy löytyä. Verohallinnon sivuilta löydät kuitenkin vielä kattavamman listauksen laskun sisältövaatimuksista.

  • Laskun antamispäivä ja numero
  • Laskutettavan yrityksen nimi
  • Yrityksen Y-tunnus ja osoite
  • Oman yrityksen nimi
  • Oman yrityksen Y-tunnus ja osoite
  • Myytävät tuotteet tai palvelut: päivämäärä, määrä, yksikkö
  • ALV-kanta ja ALV:n osuus
  • Laskun loppusumma

UKKO Pron laskutusohjelmassa jokaiselle näille kohdalle löytyy oma kenttänsä. Oletuksena laskulle asetetaan automaattisesti kyseinen päivä, jolloin luot laskun. Lisäksi laskulle asetetaan 14 päivän maksuehto, jonka voit halutessasi muokata. Myös laskujen numerointi on palvelussa juokseva, eli kirjanpitolain mukaisesti automaattisesti jatkuva. Asiakkaan tiedot saat nopeasti pyytämällä ne suoraan asiakkaalta ja tallentamalla asiakkaan tiedot järjestelmämme asiakasrekisteriin. Näin laskujen luonti on entistä tehokkaampaa. Tältä näyttää laskun luominen UKKO Prossa:

 

Laskutus kuluttajille vs. yrityksien välinen laskutus

Kuluttajille ja yrityksille suunnatut laskut eroavat hieman toisistaan. Kuluttajille suunnatuissa laskuissa voidaan noudattaa äsken mainittuja minimivaatimuksia. Lisäksi näissä on mahdollista ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisina, jos suoritettavan veron määrä on merkitty. Puolestaan yrityksille suunnatut laskut ovat yleensä aina arvonlisäverottomia. Lisäksi yritysten välisessä kaupan käynnissä käytetään useimmiten laskumuotona verkkolaskua, joka on eri kuin sähköinen PDF-tai e-lasku. Kuluttajia laskuttaessa lasku voi olla muodoltaan paperinen tai sähköinen. Tänä päivänä moni liputtaa sähköisen laskutuksen puolesta, sillä se säästää aikaa ja rahaa kun laskuja ei tarvitse tulostaa ja postittaa. Laskun muoto kannattaa kuitenkin valita sen mukaan, mikä sopii asiakkaallesi parhaiten.

Myös maksuehdot eroavat kuluttajien ja yrityksien kesken. Yritysten välisessä laskutuksessa maksuehto saa olla enintään 30 päivää, ellei osapuolten kesken olla sovittu toisin. Kuluttajakaupassa maksuun annetaan aikaa yleensä 14–30 päivää. Kassavirran turvaamiseksi pienyrittäjän kannattaa yrittää neuvotella lyhyempää maksuaikaa, esimerkiksi 7 päivän maksuaikaa.

ALV-prosentti laskussa – mikä prosentti laskuun?

Laskuun on aina lisättävä arvonlisäveron osuus, mikäli toimintasi on arvonlisäverovelvollista. Suomessa on käytössä neljä erilaista ALV-kantaa, joita ovat: 0 %, 10 %, 14 % sekä 24. Seuraavaksi käymme läpi näitä:

  • 24 % arvonlisäverokanta on yleinen verokanta Suomessa
  • 14 % arvonlisäverokanta pitää sisällään elintarvikkeet, rehut, sekä ravintola- ja ateriapalvelut. Alkoholi- ja tupakkatuotteet ovat kuitenkin poikkeus
  • 10 % verokanta koskee lukuisia tuotteita ja palveluita, kuten: kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, elokuvaliput, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien sisäänpääsymaksut, henkilökuljetukset, majoituspalvelut sekä televisio- ja yleisradiotoiminnasta saadut korvaukset.

Lisäksi on olemassa liiketoiminnan osa-alueita, jotka ovat kokonaan arvonlisäverottomia. Tämä koskee muun muassa yrityksiä, joiden toiminta on pienimuotoista eli liikevaihto jää tilikauden aikana alle 10 000 euron. Näiden yritysten ei tarvitse laskuttaa arvonlisäveroa osana tuotteidensa myyntihintaa, mutta eivät myöskään voi vähentää ostojensa arvonlisäveroja.

Arvonlisäverotonta toimintaa ovat myös esimerkiksi:

  • Terveyden- ja sairaanhoitoalan toiminta
  • Sosiaalihuollon palvelut
  • Osakehuoneistojen ja kiinteistöjen vuokraus ja myynti
  • Rahoitus- ja vakuutuspalvelut
  • Arpajais- ja rahapelipalvelut.

Arvonlisäverosta voit lukea lisää täältä.

Jos et ole aivan varma, mitä alv-kantaa sinun tulee käyttää tuotteiden tai palveluiden myynnissä, kannattaa asia selvittää Verohallinnon kautta. Näin säästyt turhilta virheiltä laskuja luodessasi.

Laskussa on virhe! Mitä pitää tehdä?

Jos tekemässäsi laskussa on virhe, ei syytä huoleen. Kaikille meille sattuu näppäilyvirheitä toisinaan, ja laskuihin voi tällöin päätyä vääriä tietoja. Jos lähettämässäsi laskussa on virhe, tehdään siitä hyvityslasku, joka kumoaa alkuperäisen laskun. Hyvityslaskuun kannattaa sisällyttää lyhyt saateviesti, jossa tulee ilmi korjatut asiat edelliseltä laskulta. Huomio myös, että lähetettyjä laskuja ei saa poistaa kirjanpidosta, sillä kirjanpitolaki edellyttää niiden säilyttämistä 6 vuoden ajan.

UKKO Pro tuo helpotusta pienyrittäjien laskutukseen

Kuulostaako uuvuttavalta? Helpoiten pääset eteenpäin käyttämällä sähköistä laskutusohjelmaa, jossa asiakkaan tiedot ja laskumerkinnät tulevat automaattisesti laskulle. Virheet vähenevät, aikaa säästyy ja työaika tehostuu. Laskun tekeminen ei saisi tuntua ylitsepääsemättömältä urakalta.

UKKO Pron laskutusohjelman avulla luot ja lähetät laskut helposti ja nopeasti. Laskutus, kuittien säilöminen ja laskujen vastaanottaminen ovat kätevästi samassa paikassa. Kirjanpitäjämme myös tarkistavat jokaisen palveluumme lisätyn tositteen. Voit lähettää laskuja haluamallasi tavalla: verkkolaskuina, sähköpostitse tai postitse. Lisäksi kun vastaanotat kaikki laskut suoraan palveluumme, ei sinun tarvitse enää huolehtia kadonneista kuiteista. Tämä mahdollistaa sinulle enemmän aikaa liiketoimintasi kehittämiseen, kun tärkeää työaikaasi ei valu hukkaan.

Unohda siis kadonneiden kuittien metsästäminen ja aloita tehokkaampi laskutus!

Mikäli sinua vielä kuitenkin ujostuttaa kokeilla suosittua laskutustyökaluamme, löytyy meiltä sinulle ilmainen excel-laskutuspohjamme. Laskutuspohjan lataaminen on ilmaista, eikä velvoita sinua mihinkään.

Lataa laskutuspohja

(Suosittelemme kuitenkin vielä harkitsemaan, mikäli haluat säästää omaa aikaasi sekä päästä kirjanpidon taakasta eroon.)

Toiminimen kirjanpito

Suomen helpoin tapa yrittää

 

  • Lähetä ja vastaanota laskuja

  • Valokuvaustoiminto kuiteille

  • ALV- ja veroilmoitukset puolestasi

  • Henkilökohtainen kirjanpitäjä käytettävissä

UKKO Pro on toiminimen kirjanpitoon erikoistunut yritys

Blogissa käsittelemme yrittäjyyteen, taloushallintoon ja kirjanpitoon liittyviä asioita. Blogin tekstit on kirjoitettu mahdollisimman helposti ymmärrettäviksi, minkä vuoksi emme ota kantaa jokaiseen yksittäistapaukseen. Jos sinulla on kysyttävää, niin asiakaspalvelumme auttaa mielellään!

asiakaspalvelu@ukkopro.fi

puh: 09 427 20861 (klo 9-16)

Lisää blogikirjoituksia

Katso kaikki kirjoitukset