Alkavan yrittäjän pahimmat virheet – vältä nämä!

yrittäjän pahimmat virheet

Jokainen alkava yrittäjä tulee jossain kohtaa tekemään virheitä, mutta niistä ei kannata lannistua. Epäonnistumisia sattuu meille kaikille ja ne ovat osa oppimisprosessia. Tosin suuremmat virheet voivat olla kohtalokkaita uudelle yritykselle. Mutta miten sitten välttää tyypilliset alkavan yrittäjän mokat? Lue alta vinkkimme, kuinka välttää virheaskeleet sekä millaisiin virheisiin uudet yrittäjät tyypillisesti sortuvat.

  1. Varovaisuus tarpeettomien palvelujen kanssa

Yrittäjyyden alkumetreillä on monenlaista puhelinmyyjää, jotka piinaavat soitoillaan tuoretta yrittäjää. Uusi yrittäjä saattaa saada tarjouksia muun muassa lehtimyyjiltä, puhelinoperaattoreilta, järjestöiltä sekä markkinointipalvelujen tarjoajilta. Näiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja selvittää hieman, ettei kyseessä ole mikään huijaus. Hyvä neuvo on pyytää kiinnostavasta tarjouksesta vielä lisätiedot sähköpostiin.

Mikäli haluat välttyä tai ainakin minimoida tarpeettomat puhelinsoitot, sinun ei ole pakko antaa puhelinnumeroasi perustamisvaiheessa.

  1. Kulujen aliarviointi

Budjetointi on kaiken a ja o. Emme suosittele yrityksen perustamista kenellekään, jos siihen ei ole varattu tarpeeksi rahaa eli käyttöpääomaa. Käyttöpääomaa tulisi olla vähintään kolmen kuukauden vastaava summa yllättävien tilanteiden varalle. Näin yrittäjä saa rauhassa valmistautua, hankkia uusia asiakkaita, laskuttaa ja saada maksuja. Alkuvaiheessa rahaa tarvitaan myös tehokkaaseen markkinointiin.

Hyvä nyrkkisääntö on, että laita kulut yläkanttiin ja tuotot alakanttiin.

  1. Lue tarkasti sopimusehdot

Jokainen alkava yrittäjä joutuu laatimaan erilaisia sopimuksia heti yrityksen perustamisvaiheessa. Näin ollen yrittäjän on syytä lukea sopimusehdot tarkasti ja ymmärrettävä sopimuksen sisältö, vastuut ja velvollisuudet. Lakipalveluiden hyödyntäminen on myös fiksua, mikäli yrittäjä on epävarma jossakin sopimukseen liittyvässä asiassa.

Pienyrittäjille aiheutuu yleensä ongelmia liian pitkistä määräaikaisista sopimuksista, joihin he eivät ole tienneet sitoutuneensa. Tällaisia ovat useimmat puhelin- ja nettiliittymät ja näitä koskevat riitatilanteet voivat olla erittäin ongelmallisia. Erityisen tarkkana kannattaa olla, kun sopimuksia tehdään puhelimitse.

  1. Kilpailuta kaikki palvelut

Monissa pankki-, kirjanpito- tai vakuutuspalveluissa hinnasto saattaa vaihdella hyvinkin suuresti ja aiheuttaa turhia kustannuseriä alkavalle yritykselle, kun toiminta ei ole vielä vakiintunut. Yrittäjä voi välttyä suurilta laskuilta vertailemalla ja kilpailuttamalla kaikki palvelut, joita harkitsee ottavansa käyttöön.

  1. Älä unohda markkinointia koskaan

Alkava yrittäjä saattaa monesti unohtaa markkinoinnin kokonaan, vaikka se on ainoa tapa kertoa yrityksestä potentiaalisille asiakkaille. Mikäli asiakkaat eivät tiedä, mitä yritys tarjoaa, tai edes tiedä yrityksen olemassaoloa, ei yritys tule kovin kauaa kestämään.  Näin ollen markkinointiin panostaminen tulisi alkaa jo rahoitushakemuksia sekä liiketoiminnan budjettia laatiessa.

Budjetin laatimisen jälkeen yrittäjä on valmis työstämään markkinointisuunnitelmaa, jossa olisi hyvä olla seuraavia asioita: aikataulut, vastuualueet, tietoa markkinoista ja kilpailijoista sekä suunnitellut toimenpiteet ja tavoitteet.

Apua kannattaa myös aina kysyä, mikäli ei itse ole graafisen suunnittelun, kirjoittamisen tai hakusanamainonnan osaaja. Internetissä on tarjolla runsaasti erilaisia ja erihintaisia markkinointipalvelujen tarjoajia.

  1. Yrittäjä ei liity alv-rekisteriin

Osalle yrittäjistä alv-rekisteriin liittyminen on pakollista, mikäli liikevaihto ylittää 10 000 euroa vuodessa eikä yrittäjä kuulu alv-vapaisiin toimialoihin. Mikäli yrittäjä ei näistä huolimatta liity alv-rekisteriin, joutuu hän myöhemmin maksamaan omista pussista alveja.

Jos liiketoiminta on hyvin pientä tai sivutoimista, rekisteriin voi liittyä vapaaehtoisesti ja monesti se on ihan hyödyllistäkin. Alv-velvollisena yrittäjä saa vähentää ostojensa alvit keräämistä alveista, eli yksinkertaisesti pitää kaikki kerätyt alvit. Myöskin jos liikevaihto jää alle 10 000 euron, saa yrittäjä pitää kaikki kerätyt alvit.

  1. Yksinpuurtaminen

Liian moni alkava yrittäjä puurtaa yksin kaiken maailman asioiden parissa. Yksinyrittäjän kannattaa kuitenkin verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Verkostojen kautta voi saada uusia oivalluksia ja ideoita, ja mikä parasta myös vertaistukea erinäisiin tilanteisin. Palkansaajana työskentelevät henkilöt eivät välttämättä osaa ymmärtää, miltä tuntuu olla vastuussa yksin koko yrityksen pyörittämisestä.

Kannustamme kaikkia yrittäjiä verkostoitumaan edes yhden yrittäjän kanssa, jonka kanssa sparrailla ideoita yhdessä ja jakaa ajatuksia sekä huolia. Kannattaa myös harkita voisiko mentorista olla apua.

  1. Omaa osaamista myydään liian halvalla

Oman työn hinnan laskeminen on monelle tuoreelle yrittäjälle vaikeaa ja monesti yrittäjät sortuvatkin liian halpaan hinnoitteluun. Syynä saattaa olla, että yrittäjällä ei ole tarpeeksi kokemusta liiketoiminnan pyörittämisestä tai yrittäjä pelkää, että asiakkaat kaikkoavat korkeiden hintojen takia. Nämä ovat ihan ymmärrettäviä syitä, mutta liian halvalla myyminenkään ei ole kovin tuottoisaa pitkällä aikavälillä.

Tämän vuoksi hinnat olisi hyvä olla kohdillaan jo heti alusta alkaen ja niin, että yrittäjä tulee toimeen. Netistä löytyy myös paljon apua oman työn hinnoitteluun.

Toivottavasti nämä vinkit helpottavat aloittamista!

    Automatisoitu kirjanpito

    Suomen helpoin tapa hoitaa toiminimen kirjanpito. 

     

    • Laskujen lähetys

    • Laskujen vastaanotto

    • Valokuvaustoiminto kuiteille

    • ALV- ja veroilmoitukset

    • Kirjanpitäjän tuki

    Lisää blogikirjoituksia

    Katso kaikki kirjoitukset